Maar Google is zo verwarrend.
Traditioneel wordt analytics ingedeeld in Descriptive (wat), Diagnostic (waarom), Predictive (wat als) en Prescriptive (wat nou als).
Descriptive is vaak met reporting en dashboarding aan te vliegen, Diagnostic kan je met een goed dashboard ondervangen. Maar alles daarna is het domein van slimme algoritmes en veel meer nadenken over wat je doet en waarom. Predictive zorgt voor voorspellingen, en Prescriptive zegt je wat te doen om de voorspellingen te beïnvloeden. Gave mogelijkheden, maar ook niet zomaar te doorgronden.
DataDoen is zeer ervaren met deze technieken, vraag maar raak!
Maar waar begin je?
Je hebt een vraag, je denkt dat je allerlei data hebt die de vraag zou kunnen beantwoorden. Als je echter de technieken niet kent, is er geen beginnen aan.
Wij leggen je de technieken uit, denken met je mee over je onderzoeksvraag en gaan er mee aan de slag. Gedurende het gehele proces nemen we je mee in alle stappen zodat je zeker weet dat wat er voor slims ook uit komt, jij er mee aan de slag kan en het ook aan je kleine nichtje kan uitleggen.
Wij werken hierbij op basis van no-cure-no-pay. Het is vaak spannend duswe helpen je graag op weg .
Maar je hebt geen idee wat er mogelijk is.
Geen probleem.
Vaak kan je met reeds bestaande data nog meer, nog slimmere data verkrijgen die je ook weer je dashboards in kan sturen.
Het gaat hier vaak om iets simpels als een algoritme, maar dat algoritme kan al snel reuze ingewikkeld worden. Wij vertellen je de do's en de don'ts en bouwen het ook nog eens, als je dat wilt.
Maar wat is de betrouwbaarheid van je verklaring?
Is het toeval, is een groot verschil op één vlak significanter dan een klein verschil op een ander vlak, dat is vaak lastig met hoofdrekenen te verklaren.
Dit is de wereld van p, vrijheidsgraden, correlatie. Zegt dit je niets? Natuurlijk ook geen probleem.
Wij helpen je om een statistische validatie achter je verklaringen te krijgen - mits die er zijn natuurlijk. We leggen je de concepten duidelijk uit en helpen je een wiskunde basis achter je data te krijgen.
Maar wat is nou eigenlijk een patroon?
Wij kunnen je helpen om de patronen te ontdekken, maar vooral om ze te duiden. Het makkelijkste om de temperatuur van morgen te voorspellen is de temperatuur van vandaag te nemen, daar heb je echter niets aan, en is ook gewoon common sense.
Vaak zit er echter nog een verborgen set aan elementen die je cijfers (omzet/aantal/kwaliteit/klanttevredenheid) kunnen voorspellen die je niet zo 1-2-3 overduidelijk.
Wij verklaren je data, aan de hand van correlaties, voorspellingen, interacties tussen je data en ga zo maar door. Maar dan zo, dat iedereen het begrijpt.
Maar veel verder dan een blik werkstudenten opentrekken kom je niet.
Met ingewikkelde technieken als Neurale Netwerken kom je er wel. Dat werkt als een brein, en is soms net zo onbegrijpelijk.
Wij leggen je de techniek uit, en bouwen het ook nog eens voor je. Zo kan je nieuwe informatie creëren, en dat weer gebruiken voor andere Advanced Analytics of gewoon voor je dashboards.
Maar je dashboard levert dit soort info niet.
Wees gerust, het voorspellen van data is een overzichtelijk, duidelijk gekaderd project wat in de meeste gevallen ontzettend veel inzichten oplevert. Simpelweg een lijn door je data trekken werkt niet goed meestal, maar gelukkig zijn er nog veel meer technieken, zoals (buzzwordbingo) Random Forests, GBM, PCA, SVM, GLM etc
Maar wat is de beste manier om data op een goede, betrouwbare wijze te segmenteren?
Daar weet DataDoen alles van. We nemen je mee in het proces en geven voorzetten voor de labels van je clustering. Op die manier kan je doelgroepen onderscheiden en ook beter a/b testen uitvoeren. Ook kan je beter inschatten of je doelgroepmix aan het verschuiven is of niet.
Vaak kan een clustering al binnen een week uitgevoerd zijn!
Maar je kan aan alle knoppen draaien.
Dat klopt, DataDoen kan je echter vertellen welke knop het meest draaibaar is en wat je zou moeten doen om een beter resultaat te bereiken. We valideren het uiteraard wel voor je, en testen of de theorie ook in praktijk werkt. Dit is niet enkel het aanzetten van een ingewikkeld algoritme, we adviseren ook hoe je hier in de praktijk gebruik van kan maken.
Maar verder dan wat sentiment-analyse kom je niet.
Ook Nederlandse teksten kan je uitstekend gebruiken om te analyseren, en dat gaat veel verder dan sentiment-analyse. Welke teksten lijken op elkaar, wat zijn de kernwoorden en hebben die kernwoorden ook daadwerkelijk invloed op niet-tekst data; je kan voorspellen aan de hand van de tekst wat er gaat gebeuren.
Supertoffe technieken en mooie resultaten .
Maar IT vindt het allemaal maar spannend.
Not to worry, DataDoen heeft al heel vaak met dit bijltje gehakt.
Wij zorgen er voor dat je datastraat ook uitgebreid kan worden met dit soort technieken, waardoor je ook on-the-fly in plaats van eenmalig dergelijke informatie kan toevoegen aan je inzichten .
Maar het volgen een Coursera cursus, is dat wel voldoende?
Nou nee, maar het helpt wel!
DataDoen legt je de concepten uit, en zorgt er voor dat je voldoende in je rugzak krijgt om zelf aan de slag te kunnen. Natuurlijk weet je niet gelijk alles en mag je ons altijd als vraagbaak gebruiken.
Maar je wilt niet een lijvig rapport en honderden uren consultancy moeten aftikken.
Wij zorgen er voor dat we jouw werk 'tegenlezen', zodat je met een gerust gevoel kan slapen. We stellen vragen, nemen je code door en bekijken ook of je gebruikte technieken wel aansluiten bij je onderzoek.
Uiteraard blijft jouw code van jou, wij doen enkel een sanity check
DataDoen kan met zo'n beetje elke advanced analytics omgeving omgaan, al hebben we wel een voorkeur voor Python
We vertellen je precies wat we doen en waarom. Zeker bij advanced analytics wil je niet verzuipen in honderden obscure papers als referentie. Maar uiteraard tonen we wel aan, dat alles statistisch valide is.
Alleen is ook maar zo alleen, dus we betrekken je (als je dat wilt) bij het gehele proces, terwijl we bezig zijn. Zo blijf je in control.Ook geven we de eindgebruiker zoveel mogelijk uitleg in Jip en Janneke taal. Het is al ingewikkeld genoeg
Advanced Analytics is net als de ring rond Rotterdam: het kan heel snel gaan, maar als er iets tegen zit kan je ook volkomen stil komen te staan.Zie Advanced Analytics als een methode, niet een doel; uiteindelijk kan de conclusie ook zijn dat iets niet te voorspellen is.